Informació d'interès

• 4-1.jpg

Punts d'interès

Dins de la Vall d'Aran hi ha molts llocs per visitar. Alguns d'alta muntanya, altres als quals s'arriba mitjançant una excursió tranquil·la i uns altres als quals es pot arribar amb cotxe. De tots els que hi ha, des de l'Aparthotel recomanem alguns que són aptes per a tots els públics.

Montgarri

Antic santuari situat entre prats i boscos prop del tranquil riu Noguera Pallaresa i envoltat de calma. L'accés és des de Beret a través d'una pista forestal sense asfaltar durant 6 km. La pista la podem fer en cotxe 4x4 però és recomanable fer-la a peu (dificultat baixa).

Pla de Beret

La riquesa de les seves pastures ha estat un atractiu per als pobles pastors des de la prehistòria. En aquests prats trobarem grans vacadas i yeguadas del Pirineu durant la primavera i l'estiu, és gust observar-les quan vas amb nens. A l'hivern aquest paratge es converteix en una part de l'estació d'esquí de Baqueira Beret.

Circ de Colomers

Excursió per la zona perifèrica del Parc Nacional d'Aigüestortes, es realitza a peu i és de visita obligada si véns per fer senderisme. S'accedeix des del poble de Salardú i cal arribar a Banhs de Tredòs (balneari més alt d'Europa). En aquest punt és on comença l'ascensió fins al refugi de Colomers. El circ és d'origen glacial i durant el recorregut s'observen fins a 48 llacs (a diferents distàncies, en alguns es poden posar els peus en remull i altres s'observen en la llunyania).

Espacios Floridos de Bagergue (Viles Florides)

Al 2016 Bagergue va obtenir la màxima distinció en aquest moviment amb 4 flors d'Honor. Viles Florides és una iniciativa de la Confederació d'Horticultura ornamental de Catalunya (CHOC) que promou la transformació de racons, pobles i ciutats de Catalunya a través de la planta verda.

Restanca y Estanh Mar

L'ascens al Refugi de Restanca s'inicia des de l'Pònt de Ressec qual s'accedeix des del poble d'Arties i durant 7 km per pista forestal asfaltada. La pujada es realitza a través de boscos d'avets, faigs, roures i pi negre. Al final de l'excursió es troba l'Estanh de Mar amb 1600m de llarg i 500m d'ample. Al fons es pot contemplar l'imponent massís de Besiberri nord de 3015m d'altitud.

Estanh d'Escunhau

Des del poble de Betren o d'Escunhau ens endinsem a la Vall per una pista durant 8 km fins arribar a una borda i zona de pàrquing (el trajecte està ben indicat). Després de deixar el cotxe i creuar una petita tanca comença l'ascensió. No hi ha camí marcat, però no hi ha perduda, cap al fons de la Vall. Després d'una hora de pujada s'arriba al preciós llac envoltat de parets de roques verticals.

Bòsc de Varicauba y Bassa d'Oles

L'accés es realitza des dels pobles de Gausac, Aubert o Es Bòrdes és un recorregut fàcil i està envoltat pel Bòsc de Varicauba. La Bassa d'Oles es troba a 1600m d'altitud per sobre de Vielha i és un dels pocs estanys amb accés motoritzat. Sortint de la Bassa es troba un sender que després de passar per alguns estanys naturals ens condueix a la Roca de Sacosta (màxima altitud de l'excursió 1820m). Comença el descens fins a la cabana de Gels i la Mair de Diu des Nheus. La tornada és per una pista forestal fins agafar un sender que ens torna a la Bassa d'Oles (recorregut entre pins rojos i negres).

Saut deth Pish

Precios i impactant salt d'aigua de 35m de desnivell al qual es pot accedir en cotxe recorrent una pista forestal asfaltada. El trajecte comença a Pònt d'Arròs i durant 12km observarem l'aigua com corre per valls i barrancs i els impresonantes boscos de faig i avet de la Val de Varradòs. En Artiga de Varradòs els prats fan d'amfiteatre del massís de la Maladeta i del pic més alt dels Pirineus, l'Aneto (3404m). El llac, el bosc, el refugi i la cascada semblen ser els components idonis d'una pintura.

Mines Victòria-Bassa d'Arres

Des de la Plaça Major d'Arres de Sus es puja per la rampa del "Camin des Prats" deixant a la dreta la Glèisa de Sant Joan. Arribant al final del poble es troba una bifurcació on s'agafa el camí de l'esquerra (travessa diverses vegades una pista forestal i la zona de pastures). Aquest camí s'uneix a l'itinerari de les Mines Victòria, i ben senyalitzat, va baixant progressivament fins a la zona de les explotacions, on la sala de màquines està habilitada com a centre de visitants. Després de conèixer la zona d'immobles, es continua pujant per esglaons de troncs seguint les galeries i boques de la mina. Es creuen diversos barrancs i després d'un bosc d'avets s'arriba a la Bassa d'Arres. Se segueix per la pista forestal de baixada fins a trobar el camí de pujada i tornar de nou a Arres de Sus.

Artiga de Lin y Uelhs deth Joeu

Des del poble d'Es Bòrdes surt una pista forestal asfaltada que durant 9 km recorre la Ribera del Joeu i arriba al paratge natural del "Pla dera Artiga". Aquest és el punt d'inici de diverses excursions de senderisme i des d'on podrem accedir al naixement del riu conegut com "Uelhs deth Joeu". Aquestes aigües desapareixen a la glacera d'Aneto i després de recórrer 4 km subterranis, tornen a aparèixer en aquest meravellós paratge.

Bausen-Carlac

Sortint des del poble de Bausen començarem aquest recorregut circular visitant el cementiri civil. Seguint la Vall de Carlac el sender transcorre per un bosc d'arbres centenaris, predominant la fageda i amb la companyia de roures de fulla gran i oms. Desprès de travessar dues vegades el riu de Carlac, abandonarem la vall per dirigir-nos a Coret de Pan, punt culminant de la nostra excursió. Aquest lloc és excel·lent per admirar el massís de la Maladeta-Aneto, al Baix Aran i les muntanyes de la propera França.

Val de Toran

Una de les excursions més suaus que es poden fer, és apte per a qui vulgui seguir-la en cotxe. Discorre per un dels llocs més desconeguts i ben conservats del Pirineu. El recorregut de poc menys de 3 km, part des del Refugi de la Honeria i contínua pel fons de la vall per començar una ascensió per un suau sender que arriba al poblet de Pradets. Des d'aquest punt cal tornar a la Honeria per tancar el circuit. Un cop completada la ruta, es pot agafar el cotxe fins al poble de Sant Joan de Toran, equidistant poc menys de 2 km.